Thursday, 13 November 2008

Terima Kasih Allah

10/11/2008…Suhu badan went up to 39.5..why u come back after two week you not feeling well? My fever just like LED..hehehe…sekejap ok sekejap tidak…I will refer you to Hospital Pantai she replied me..i just agree about her suggestion since I not feeling well from early morning…in other word not enough energy to say “No”…Balik Maybank amik GL pergi Pantai..

After few process, X-Ray,blood test,urine test n I came back for result on 2.30pm..your lung ok,no abnormal found..but we found “kuman” in your blood..but I not sure what kuman n we need further clarification..you have 2 option whether you admit or you come back following week…sure ler aku pilih come back dr admit…

Banyak yg aku belajar dari keadaan ni…Thank God untuk dugaan ini..ini tanda-Nya kasih sayang-Mu pada hamba-Mu ini..Kau berikan aku sakit untuk memberi kesedaran pada-Ku bahawa Engkau Maha Berkuasa atas segala sesuatu…Terima Kasih Ya Allah..

Engkau membuatkan hamba-Mu ini berfikir…Aku makhluk yg lemah sebenarnya..Aku tewas hanya pada kuman yg wujud dalam darahku…Kalau difikir secara logic akal mustahil aku yg besarnyer berkali2 ganda dari kuman ni tak mungkin boleh kalah dengan kuman yg sebegitu kecil…tp dengan kuasa-Mu aku tertewas dgn makhluk ciptaan-Mu yg bernama kuman yg Kau hadirkan dalam darahku untuk menyedarkan ku..Terima Kasih Allah atas pelajaran ini..

Semoga dengan dugaan ini,menambahkan rasa cintaku pada-Mu..Semoga dengan dugaan ini bertambah keyakinan-Ku menjadikan-Mu tempat bergantung dan meminta pertolongan seperti dalam ayatmu Al-Fatihah..

Terima Kasih Allah

Saturday, 6 September 2008

Andai ini Ramadhan Terakhirku

1st September bersamaan 1 Ramadhan..Bulan yang penuh dengan seribu rahmat..Bullan yang bangun sahurnya merupakan nikmat..Ceramah duha yang ustaz sampaikan pagi ramadhan buat aku bertambah bersyukur aku masih bernafas pada ramadhan kali ini..”Allah berselawat pada hambanya yg bangun sahur”,ilmu baru yg aku dapat.If sebelum ni aku fikir bangun sahur sekadar untuk elakkan rasa letih disiangnya..Biasa ler masa zaman puasa kat rumah mak selalu kejut “Adik bangun sahur,karang letih if tak makan”, so persepsi aku masa tu bangun sahur just makan untuk elakkan rasa letih disiangnye..Rupanya seakan setiap benda yg berlaku dan disunatkan dalam bulan ramadhan ini penuh hikmah..Cuma aku manusia yg cetek ilmu agamanya tak mengetahui hikmah disebaliknya

Pesan ustaz selalu berdoa untuk diberikan kekuatan rohani oleh Allah agar dapat melakukan yang terbaik dalam ramdhan kali ini kerana ini mungkin ramdhan terakhir..Andai ramadhan ini tidak ku manfaatkan adakah aku punya jaminan ramadhan berikutnya aku masih punya kesempatan untuk melaluinya…Ramdhan ini adalah ramdhan terkahir dan hari ini adalah hari terakhir…itu kata bijak pandai ketika mengejar cinta Ilahi.Setiap detik ramdhan ini dimanfaatkan…Seakan ada rekod baru yang perlu dipecahkan untuk ramdhan kali ini…

Aku hamba yang masih belajar berjalan dalam melalui kehidupan sebagai hamba yang benar-benar patuh dan taat…Aku bukan manusia yang mencapai tahap zuhud…aku juga bukan manusia yang mencapai tahap meletakkan cinta pada Allah mengatasi segalanya…Andai aku fikirkan,ada saja keutamaan lain yg sering aku utamakan mengatasi cinta pada Allah…Ya Allah ampunkan aku…Terima kasih kerana menggerakkan hati hamba-Mu ini untuk ke surau pg itu…Kesempatan yang telah Engkau amat bermakna buat hamba-Mu ini yang sering terlalai…

Andai ini ramadhan terakhir buatku,apakah aku sudah manfaatkan sepenuhnya…Terlalu banyak lompong2 dalam amalanku….Adakah lagi ramdhan untukku selepas ini..Andai usiaku hanya untuk ramdhan kali ini…apakah aku cukup sempurna untuk menghadap-Nya…

Mungkin ramdhan berikutnya aku sudah dipanggil pergi…Mungkin ramdhan berikutnya aku sudah tiada lagi di dunia…Mungkin ramadhan berikutnya aku sudah menjadi penghuni kubur kerana sisa usia yang semakin pendek…hidup tidak pernah menjanjikan apa-apa kepastian untuk hari esok….Kematian tidak pernah meletakkan batas usia…Kelahiran kedunia punya susur galurnya..Namun kematian tidak pernah mengikut susur galur kelahiran….Mungkin ini ramadhan terakhirku…..

Monday, 28 July 2008

Pengalaman

Tiba-tiba dunia terasa gelap gelita..tanpa sebarang cahaya..mula2 rasa geram..y ler TNB ni macam ni...tp bila pk balik ader hikmahnyer blackout ni..nak ajar aku supaya berfikir...ini cuma gelapnyer dunia..masa punya cahaya lilin untuk menerangi gelapnya malam..tapi apakah lilin yg akan menerangi gelapnye kubur...yang pastinya adalah 'lilin' amal semasa hayat dikandung badan buat menerangi gelapnya kubur...

Kata orang bijak pandai...100 hari sebelum kematian seseorang akan ada tanda-tanda yang hanya akan disedari oleh insan yang beriman..manakala yg terlalai akan terus terlalai tanpa menyedari hari pemisah kelazatan dunia akan menghampirinya...

Setiap yang beragama islam menginginkan mati dalam keadaan beriman pada Allah...tapi aku sering terlalai..yg bermain dalam fikiran.."aku kan masih muda",tp tanpa sedar kematian tak mengenal usia..yang muda akan mati,yg tua akan mati..tanpa ada had umur...kematian akan tetap datang menjemput..

Biarpun orang sering mengatakan perjalanan hidupku masih panjang..masih banyak yang perlu aku tempuhi..namun hakikat sebenarnya perjalananku makin lama makin pendek..makin hampir pada kematian...terlalu dekat dan teramat dekat...mungkin sebentar lg aku juga akan dipanggil pergi...saat lemahnye jemari...nafas terhenti...tidak tergambar sakitnya mati...

Saat jasad dimandikan...saat jasad diusung ke perkuburan...saat talqin dibacakan..aku akan terbaring sendirian menanti saatnyer segala amal dihitung..tanpa tertinggal walau sebesar zarah sekalipun....perjalanan hidup ini bagai sebuah kembara...berada di rahim ibu sebelum menjejak ke dunia...benih2 yg kusemai akan kutuai pada hari yang abadi...pada hari setiap insan mendapat pengadilan...Aku dan kematian adalah janji pasti...Kepastian yang tertulis sejak azali...


Saturday, 19 July 2008

Mentari esok yang belum pasti

Last thursday sha gave link to the one blog all about kematian..blog yg quite interesting to read..blog dengan isu yg jarang org nk ketengahkan...Kematian akan menjadi titik noktah pada urusan dunia yang selama ini dikejar..Kubur yg dihuni bakal menjadi salah satu taman dari taman2 syurga...atau menjadi salah satu lubang dari lubang2 neraka..Kematian adalah janji pasti pada makhluk yang bernyawa..Hidup ni sebenarnya bukan terlalu panjang...Cuma ada 3 hari dan 2 nafas..Pendek benar rupanya hidup ini..Belum tentu aku hidup pada hari pertama akan terus hidup pada hari kedua dan belum tentu aku hidup pada hari kedua dapat hidup pada hari ketiga...dan belum tentu aku dapat hidup pada nafas kedua...Tapi tak bermakna hidup ni tak perlu ada perancangan kerana carilah harta seakan kamu akan hidup 1000 thn lg...Inilah hikmahnya Allah merahsiakan saat kematian hamba-Nya..

Setiap insan akan menghadapi perpisahan yang abadi(Mati).Orang yang paling bijak adalah orang yang banyak mengingati mati..aku juga akan mati...semakin hari semakin pendek usia...semakin hampir dengan destinasi alam abadi..bagaimana saat nyawa terpisah dari badan...?Apakah insan yang kutinggalkan akan mendoakan aku??adakah amal jariah yang akan membelaku??adakah ilmu manfaat yang kutinggalkan??kerana pabila matinya seorang anak adam itu yang akan mengiringinya hanya 3 perkara yang lain semua akan kembali mengejar urusan dunia...

Tersedar dari "koma" bagaikan mati hidup semula..Belajar menghargai 5 perkara sebelum datang 5 perkara..Beramal kerana kita cuma ada hari ini untuk beramal..esok belum tentu milik kita.Belum tentu mentari esok kan sirna buat aku...belum tentu esok kita ada jaminan untuk hidup lagi...kematian adalah janji pasti...