Wednesday, 29 July 2009

Terima Kasih Mak

Semalam..

Aku belajar menyebut mak
Belajar berjalan dengan mak
Lalu jatuh, diubat mak
Kotornya debu,lalu dimandi,dibedak oleh mak
Merengek lapar,lantas disuap dari ikhlas tangan mak
Kilat berdentum kuat menangis mencari mak
Dipeluk,dikucup dari tulusnya hati mak
Melangkah ke sekolah sarapanya dari kasih sayang mak
Berjaya dalam exam dari ikhlasnya doa mak
Melangkah ke universiti dari semangatnya mak
Bercinta dan berkawan dari redhanya mak
Kerana itu juga RedhaNya Allah terletak pada redhanya mak
Terimak kasih Ya Allah kerana kurniakan saya mak
Terima kasih Ya Allah kerana izinkan saya disayang mak..
Terima kasih mak kerana ikhlaskan saya...

Tuesday, 21 July 2009

Cubaan Nasi Beriani...

Arini menu yg nk dijadikan bahan eksperimen adalah nasi beriani..pelik rasa coz masa kat malaysia heheh,tk pernah pun nk mencuba mende2 ni..kerana apa yer..hehe..jawapannyer kerana senang nk dapat..makanyer tk der ler rasa nak mencuba..bila kat sini belajor ler mende2 ni..huhuh...tetiba ngah surf internet,my member ask aper yg nk dimakan..so kitaorg cuba ler cari resepi yg senang utk nk masak..tp ntah tk dpt idea pun..makanye tetiba sy rasa nk mkn nasi beriani..n makan ngan daging masak hitam..kat malaysia En T,mak, n mama en T selalu buat mende ni..so aper lg..tk yah cari internet..amik phone..dail ler no chef yg bergelar En T.. ok then dapat resepi ni...

Cili kering 15
Bwg besar 3
bwg pugtih 5
blend all the things

tumis
bwg putih,bwg merah,halia(2 inci),buah pelaga,bunga cengkih,kayu manis
kerisik

cara
masukkan brg blend,
satu sudu kecik serbuk cili
masuk daging after bhn blend garing tunggu sampai daging keluar air
add kerisik 2 sudu besar n masak lg...then tambah air sikit
masuk kicap last sekali sampai nampak itam n add gula n garam

nasi
masuk minyak dlm rice cooker,bwg merah
masuk perencah tambah air(bancuh dulu with air-1 gelas)
masuk beras n masuk air sama macam masak nasi...

heheh..ni salin pakai digital nyer salinan..ngeh2..n hasilnya adalah ini..



mari kita kacau sampai masak..



dan akhirnya inilah hasilnya..if mak tau ler sy mencuba camni mesti mak mcm tk caye..heheh..thanks en T resepi



Terima kasih Ya Allah,Alhamdulillah kerana memberi byk pengalaman pada hambaMu ini..Terima kasih atas nikmat ini

Senyum

Pastinya semua org merasakan senyum itu perlu..ada ketikanya hanya dengan senyuman ia mampu mengubat kekecewaan,mampu mengambarkan rasa hati atau perasaan tapi kadang2 senyum itu juga bisa mengundang padah..byk kategori senyum ni,senyum keikhlasan,senyum sindiran,senyum kegembiraan..

Tapi kadang2 ada ketikanya senyum itu hanya sebagai pelindung sebuah perasaan..Kadang2 kita tersenyum untuk menyembunyikan perasaan luka perasaan gelisah hanya kerana kita masih punya rasional pemikiran..Ye le takkan ler org lain ngah ceritakan pasal kegembiraan yg die lalui kita tetap nk selfish kan melayan perasaan sedih or gelisah kita tu..so masa ni ler senyum tu jd senyum sekadar utk melindungi apa yg kita lalui..



Tapi adakah kita mampu utk terus tersenyum bg melindung perasaan..Berpura2 dihadapan yg lain tp menyeksa jiwa sendiri..dalam kata lain menipu diri..?

Saturday, 18 July 2009

Nasi Ayam di Sheffield

Entry kali ni pasal menu yg bernama nasi ayam..Syukur Alhamdulillah..sekian lama sy teringin nk mkn menu ni,hari ini Allah menjadikan ianya terlaksana..Terima kasih kepada Chef Nurul kerana dengan bantuan dr pakar masak ini impian sy terlaksana...Mula2 cari resepi mana lg kalau bukan internet..hehe..mmg ikut sebijik2 aper yg tertulis dalam menu tu..hehe..

mula2 ini jer ler yg ada


then dah basuh ayam dah perap n goreng,makanye menu atas meja bertambah menjadi 2


then masakkan sup,buatkan sos n kicap utk mkn ngan nasi..Alhamdulillah..meja makan pun jadi macam ni



Alhamdulillah..bila sume ni dh siap skrg adalah masa untuk makan..Rasa bersyukur sangat sebab tercapai gak hajat nk makan nasi ayam..


Terima kasih Ya Allah atas nikmat kurniaan rezeki,terima kasih Ya Allah kerana memberi peluang pada hambaMu yg lemah ini nikmat rasa..Terima kasih Ya Allah

Saturday, 11 July 2009

Usaha...Gagal...Kejayaan..

Tetibe teringat pasal zaman kanak2 bila tgk parut yg terkesan sampai kini..Hehe..biasa ler zaman kanak2 nama pun..semuanya nk dicuba..n hadiahnya adalah parut luka..hehe..rasanye igt lg jwpn mak bila sy ask pasal kesan luka yg ade..
saya:mak,parut yg kat tepi mata ni kenape ekkk?nape adk ada tanda kat sini ekk..
mak: erm parut tu masa main lawan2 ngan abg..korang ni masa mak tk de umah suke jer main mcm tu..
saya:owh...camtu ekk mak..abis tu yg dekat ngan dahi ni plak nape?
Mak:rasanya itu jatuh masa nk belajar basikal,tkpun masa adk beria nk main layang2.

Apa kaitan parut2 ni ngan kehidupan saya hari ni?pastinye ler setiap yg terjadi ader hikmahnya..termasuk le kesan2 luka yg tk hilang ni..bila saya fikir blk,Allah nk igtkan pada sy,bahawa sy pernah gagal masa kecil dulu,pernah rasa sakit dan pernah terluka demi utk mencapai sesuatu..tp akhirnya saya mampu berbasikal,mampu berdiri dan berlari utk bermain layang,dan mampu menjalinkan kemesraan kekeluargaan antara diriku dan abang.. kerana apa semua ini terjadi?kerana pada tika itu saya punya usaha dan sepenuh keyakinan pada Allah..Ye le masa kecik2 bila tk dapat buat something mak mesti ckp adk nk pandai naik basikal ni adk usaha le btl2,then doa le..tp mmg igt masa kecik2 mmg yer doa btl2..maklum ler masa tu tk der lg rasa ego sume rasanyer ler..yg nampak hanya kebergantungan pada Allah je,disamping usaha coz nk kan jugak tau naik basikal,tau main layang2..

Tapi skrg bila dah besar ni,mmg byk kali rasanye merasai kegagalan..pernah rasa gagal exam,masa sekolah igt lg pernah dapat “E” exam Arab..masa tu mmg ler nangis gile2..heheh..senyum sendiri bila igt blk..tp kenape nangis ye..mmg rasa putus asa le..coz sy dah usaha..hafal nahu2 bahasa arab yg sy rasa susah masa tu ler..tp masa ni mak ckp jugak adk nk berjaya adk usaha le dan doa le...Alhamdulillah PMR Arab ok gak..heheh..tp pengajarannye kat sini,bila dh besar,kita dh ader ego(sy le)kita mula meletakkan usaha kita adalah segalanyer coz masa ni doa kita dah lain sikit bunyinye..cthnye le(Ya Allah,sy dh usaha ni,,sy harapkan kejayaan Ya Allah)makanya bila kita gagal rasa sgt ler kecewa..Berbeza dgn doa masa kecik(Ya Allah sy dh usaha naik basikal ni,sy nak pandai naik basikal ni Ya Allah..tp Ya Allah kalau pandainya sy naik basikal ni bukan yg terbaik utk sy dan pd sisiMu sy rela tk pandai naik Ya Allah)..so bila kita jatuh kita tk terasa sakitnye kegagalan..rasionalnya kita mmg bergantung penuh pd Allah dengan menyatakan andai itu terbaik disisiNya maka sy nak saya pandai naik basikal..beza kan doa bila dah ada rasa ego ngan b4 ada rasa ego..Doa bila ada rasa ego lain bunyinye...jujur sy akui,bila sy teliti blk,sy seakan memberi arahan dlm berdoa instead of berharap semasa berdoa..

Sebenarnya bila difikirkan blk,sy malu bila rasa putus asa..serius malu..sebabnya,sy blh kalah pd diri sy masa kecik2 dulu..bila fikir,kalau le masa kecik dulu sy kenal erti putus asa,pastinya parut2 yg ader ini akan membuatkan sy tk pandai naik basikal..tk pandai berdiri dan berlari..kenapa sy kini mampu berdiri,berlari,berbasikal?Ya kerana Allah makbulkan doa sy,disamping sy tk kenal putus asa masa kecik dulu..Sekali sy jatuh,sy cuba bgn,bgn dan bgn lg..Itu le yg saya tgk budak2 yg belajar berjalan buat..Bgn,dan terus bgn..walaupun setiap kali terjatuh itu sakit,tp bgn dan terus bgn telah menyebabkan rasa sakit jatuh itu hilang..So mmg serius le sy rasa malu coz pernah rasa putus asa..rasa mcm tertutup semua pintu bila sy tk dapat sesuatu yg sy impikan..padahal sy yg butakan mata..tknk pandang langsung pada pintu2 lain yg terbuka yg mungkin menjanjikan lebih kebahagiaan dr yg sblmnya..Tp sebab putus asa punya pasal sy butakan mata,tknk bgn semula..takut ler kononnye..takut terluka..Sedar le diri sy sendiri bhw sy patut malu dengan zaman kanak2 sy..masa tu asal sy tk takut untuk terluka dan terluka hanya utk capai apa yg saya impikan..huhuhu...